Direktlänk till inlägg 11 februari 2016

Kärringar inom vårdyrket

Av Sara - 11 februari 2016 01:53

Vid det här laget har stressen byggt bo i min kropp och jag har konstant hög puls och ett farligt högt blodtryck. På jobbet blir vi bara färre huvuden "på golvet" och chefen kommer med högre krav på oss och en löjligt liten budget. Jag har en empatisk och klok chef, men hon kan inte trolla. Hon har sitt uppdrag och sin budget att hålla och det hela är ohållbart både för henne och för oss. Vi springer fortare, slutar nästan att kommunicera med varandra pga att vi inte hinner. Varje dag är det någon som är sjuk och eftersom det inte finns vikarier, så får vi gå kort och förväntas hinna med allt ändå. Gå på toaletten och ta en hel lunch känns som ren och skär lyx de dagar det händer.
När folk är trötta uppstår det fler konflikter och blir ett "hårdare klimat" vilket jag tycker är jättejobbigt. Jag HATAR konflikter och gör allt för att medla och skapa fred. Stångar mig blodig för att hålla de andra på gott humör och skapa en god stämning. Jag tänker att är de glada och mår bra, så mår jag bra. Jag har i efterhand förstått att det inte alls vilar på mig. Det är var och ens ansvar att bidra till en god stämning, vara schyst och inte låta sitt dåliga mående gå ut över andra. Jag har varit korkad som ens trodde att jag skulle kunna lyckas med att göra alla andra glada genom att totalt slå knut på mig själv.

Vem får ta min ilska då? Tyvärr familjen, viket jag är ledsen över idag. Jag skulle aldrig hur dåligt jag än mår låta det gå ut över en kollega, eller ännu värre en patient. Jag är proffsig i min yrkesroll och när jag kliver i min uniform är jag "Sara i tjänst"
Låter skrytsamt kanske, men jag är efter 24 år i yrket säker i min yrkesroll och proffsig i mitt bemötande. Egentligen spelar åren i yrket ingen roll. Jag upplever OFTA att de är de äldre på mitt jobb som är värst. Bittra, missunnsamma och inte särskilt bra lagspelare heller. De har jobbat så länge att de besitter en så stor makt att få bete sig precis hur de vill. Jag har under årens lopp lärt mig att det inte är någon ide att försöka förändra människor som har noll självinsikt och aldrig kan se sin egen del i de problem som uppstår. Jag känner mig rätt många gånger uppgiven över detta. Jag vill utvecklas, lära mig mer och utveckla verksamheten framåt. Men råkar man nämna detta, så tittar de på en som om man inte är riktigt klok. Jobbar du inom sjukvården, så måste du hata ditt jobb och gärna uttrycka det så fort du får chansen. Jag kan inte sluta fundera över vad som gör att man stannar på en arbetsplats år ut och år in fast man inte vill vara där? Hur man kan ta makten över människor som är sjuka/gamla genom att man vill ha det lättare själv? Tex så åker hela avdelningen i säng så fort det bara går, oavsett om de vill eller inte. Man ser inte individen och tar noll hänsyn till dennes behov och önskningar. Vilka är vi där för egentligen? Inte är det för vår skull i alla fall. Detta beteende visar sig att vara helt omöjligt att förändra. Fogar man sig inte och "gör som alla andra" så blir man lätt utstött och omtalad. Jag tänker ofta att man borde bli mer ödmjuk med åren. Är man 65 år och själv riskerar att bo på ett boende inom snar framtid så borde det ju komma tankar på att detta hade kunnat varit jag. Eller att börja tänka på att behandla andra som man vill bli behandlad själv?
Jag är nog alldeles för engagerad och känslosam för att passa in i det yrke jag sålt min själ till i över 20 år. Jag känner med de sjuka och gamla. De är så fruktansvärt utelämnade och utsatts. Helt i klorna på personalen.

Det är svårt för mig att jobba tvärtemot mina egna värderingar. Jag hamnar ofta i situationer där jag blir tvungen att förklara mig och stå stark kvar när de andra gaddar ihop sig och vill fortsätta bedriva vård a'la 1986. Jag tänker att de vet inte bättre. Jag kan inte sluta hoppas på att det en vacker dag slår tillbaks på dem själva. KARMA!

Allt är inte negativt och nattsvart (tack och lov) Det finns dagar när jag har förmånen att jobba med kollegor med samma värdegrund och värderingar. Vi gör det där lilla extra. Sätter guldkant på tillvaron. Struntar i städning och tvättstuga och ger av den tiden till att lyssna och bara finnas där.
Det funkar inte de dagar A jobbar. Då är det viktigare att ha välstädat och fint än att finnas till en stund för de som verkligen behöver oss. Så har man ju alltid gjort. A har sån pondus och är så stark att ingen vågar säga något och alla rättar in sig i leder och gör som hon säger. Även jag.
Jag ser förvisso till att jobba så lite jag bara kan med henne och när hon har sommarsemester så jobbar jag och tvärtom. Tänk att en människa kan ha sån makt över så många och tänk vad många konflikträdda chefer vi haft som bara blundat.
Jag lovar mig själv dyrt och heligt att sätta ner foten och markera.
Måste bara hämta lite kraft först.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 juli 2017 06:29


Den fruktansvärda magsmärtan var gallstenar. En gallblåsa fattigare vaknar jag upp till en ny dag på ett sjukhus i mellersta Sverige. Avdelning 15. Jag har under några dygn bevittnat saker jag hade önskat att jag både sluppit se och höra. Det...

Av Sara - 20 juli 2017 08:09


Långt mellan inläggen här ~ som alltid. Men nu drabbades jag helt plötsligt av en längtan efter att skriva av mig lite. Jag har sedan jag sist skrev hunnit arbetsträna på en strulig Korttidsavdelning och även avslutat arbetsträningen på egen begä...

Av Sara - 15 mars 2017 01:08


Allt är inte sockersött, fjäderlätt, rosenrött allt går inte som en dans idyllen brister någonstans allt är inte mys och pys gulle-dig och fredagsmys allt går inte som på räls nog händer det att tårar fälls bråk och tjafs och hårda ste...

Av Sara - 15 mars 2017 00:33


Hej hopp! Jag är värdelös på att uppdatera. Det händer ju just inget i mitt liv och jag har då inget att skriva och dela med mig av. Jag startade denna blogg som en liten dagbok för mig själv. Att skriva är terapi för mig och har alltid varit. I...

Av Sara - 29 december 2016 08:20


Ser mellan klädsnurrorna på Lindex, du möter min blick men vänder bort den lika snabbt igen. Du. Du som går där på andra sidan snurran med paljettblusar utan att säga hej. Du som visste allt om mig. Du som jag skrattade med när livet var som mör...

Presentation


En gråmulen dag i maj 2012 på Sahlgrenska förändrades mitt liv för alltid. Jag skriver här om min resa, mina tankar och upplevelser då och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards