Direktlänk till inlägg 29 december 2016

Nu är den över.

Av Sara - 29 december 2016 08:00

Nu är den äntligen över och det är ett helt år till nästa gång. Julen.
De flesta gillar jul och längtar efter den. Själv känner jag bara ångest.
Jag tycker julen är ett enda stort spektakel.
Just denna känslan av att nu är det en "speciell dag", nu ska alla vara glada, alla ska må bra, alla ska ha trevligt och det ska bli en minnesvärd stund för alla. I can't handle that!
Jag vet att den som gör det kravfyllt är jag själv.

Jag har tänkt på varför jag känner som jag gör. Jag har ju haft fantastiska jular under hela barndomen. Jag och mina syskon har inte saknat något. Vi är uppvuxna i en trygg kärnfamilj utan fylla, bråk och elände på julen. Ändå känner jag sånt motstånd?

Jag tror det började när min mamma gick bort och den tradition vi var van vid skogs i spillror. Första året kändes som vi alla bara satt och låtsades. Det var så tydligt att HON saknades.
Hon var ju julen för oss.
Året därpå separerade vi och det blev inte självklart att få fira julen med barnen som jag var van vid.
Tack och lov löste vi det på ett bra sätt ändå och barnen har alltid fått firat med oss båda. Inte behövt välja eller känna dåligt samvete för att en förälder sitter själv osv.

Jag har jobbat nästan alla jular så långt tillbaka jag kan minnas.
Det är inget jag har något emot och det ger så oroligt mycket tillbaka.
Mina tankar går till alla som har det svårt under julen.
Det har alltid varit så och jag har än idag så svårt att se på denna köphysteri, detta utbyte av pengar, mat som inhandlas och kastas osv.
Det ÄR svårt att njuta och se på julen med tindrande ögon när man vet att det är så otroligt många som inte lever i denna välfärd.
Jag gör vad jag kan för att dra mitt strå till stacken. Skänker pengar, har fadderbarn, är blodgivare och kämpar för att få flera att donera sina organ.

Den här julen blev ändå bra.
Jag och Daniel åkte till min syster och hennes familj. Lite mat, lite prat och tomte naturligtvis. Att se glädjen i barnens ögon över både tomten och julklapparna värmde gott i hjärtat.

Just det. Julklappar. Jag har aldrig haft möjligheten att överösa mina barn med brötvis av julklappar.
Ensam med min lilla lön så har detta aldrig varit möjligt.
Jag vet inte om jag någonsin gjort det om jag hade haft möjligheten heller.
Jag är inte uppvuxen så själv.
Vi fick saker vi behövde som skridskor och skidor. Fokus låg på att umgås med familjen och släkten.
Jag har sett många skräckexempel på barn som river upp och kastar åt sidan utan att ens titta och glädjas.
Våra barn är otroligt glada och tacksamma över det lilla de får och jag är otroligt glad över det.
Jag har aldrig känt dåligt samvete över att de fått så få julklappar heller.
De har fått resa utomlands varje sommar och fått minnen för livet.
De har även fått mycket av vår tid och uppmärksamhet.

Jag hoppas att vi nästa år sitter i ett varmare land under en palm ~ långt bort från stress och press och julklappar i överflöd.
Så får det bli!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 juli 2017 06:29


Den fruktansvärda magsmärtan var gallstenar. En gallblåsa fattigare vaknar jag upp till en ny dag på ett sjukhus i mellersta Sverige. Avdelning 15. Jag har under några dygn bevittnat saker jag hade önskat att jag både sluppit se och höra. Det...

Av Sara - 20 juli 2017 08:09


Långt mellan inläggen här ~ som alltid. Men nu drabbades jag helt plötsligt av en längtan efter att skriva av mig lite. Jag har sedan jag sist skrev hunnit arbetsträna på en strulig Korttidsavdelning och även avslutat arbetsträningen på egen begä...

Av Sara - 15 mars 2017 01:08


Allt är inte sockersött, fjäderlätt, rosenrött allt går inte som en dans idyllen brister någonstans allt är inte mys och pys gulle-dig och fredagsmys allt går inte som på räls nog händer det att tårar fälls bråk och tjafs och hårda ste...

Av Sara - 15 mars 2017 00:33


Hej hopp! Jag är värdelös på att uppdatera. Det händer ju just inget i mitt liv och jag har då inget att skriva och dela med mig av. Jag startade denna blogg som en liten dagbok för mig själv. Att skriva är terapi för mig och har alltid varit. I...

Av Sara - 29 december 2016 08:20


Ser mellan klädsnurrorna på Lindex, du möter min blick men vänder bort den lika snabbt igen. Du. Du som går där på andra sidan snurran med paljettblusar utan att säga hej. Du som visste allt om mig. Du som jag skrattade med när livet var som mör...

Presentation


En gråmulen dag i maj 2012 på Sahlgrenska förändrades mitt liv för alltid. Jag skriver här om min resa, mina tankar och upplevelser då och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards