Direktlänk till inlägg 26 juli 2017

Betraktelse från en sjukhussäng 2017.

Av Sara - 26 juli 2017 06:29

Den fruktansvärda magsmärtan var gallstenar. En gallblåsa fattigare vaknar jag upp till en ny dag på ett sjukhus i mellersta Sverige.
Avdelning 15.
Jag har under några dygn bevittnat saker jag hade önskat att jag både sluppit se och höra.
Det går inte att ändra på nu.
Jag var ju där.

Hur blev det så här?
Gamla människor som får en matbricka, men inte kan äta själv.
Personal som senare hämtar matbrickan utan att denne patient varken ätit eller druckit.
Blöjor som inte byts, tomma påsar med dropp som skulle behövas bytas. Oengagerad och uppgiven personal.
Larmklockor som dras ur väggen nattetid, så människor ligger där hjälplösa utan att kunna kalla på hjälp.
Överfulla papperskorgar med blodiga förband och stinkande blöjor.
Sprängfyllda kateterpåsar.
Operationssår som inte ses över.
Doktorer som knappt tittar upp och ser på patienten, medan det står några maktlösa sjuksköterskor med flackade blick bakom och skäms.
Man ifrågasätter inte doktorn här inte.
Inte ens om han är otrevlig.
Löpandebandsprincipen.
Hem fort och så snabbt som attan in med en ny patient.
Många hann inte plocka ihop sina tillhörigheter innan en ny patient låg i korridoren och väntade på sängplats.
Hur du mår, om du klarar av att kliva upp själv, om du varit på toa än, om du ätit osv verkar inte tas någon som helst hänsyn till.
Du ska hem oavsett.

Jag tänker på de som inte har familj eller vänner till hjälp hemma.
Alla gamla som varken får mat eller dryck...Ingen verkar ju ha tiden till att hjälpa dem att äta.
Kommer de någonsin hem eller åker de (hemska tanke) till bårhuset direkt?

Lilla Anna, 89 år som låg en meter ifrån mig. På andra sidan av det vita skynket som de drog ut mellan våra sängar. Hur fick det för henne?
Kom hon någonsin hem mer?
Om jag bara hade kunnat ta mig upp själv så hade jag dragit bort skynket och tagit hennes hand. Försökt säga några tröstande och lugnande ord.
Hämtat ett sugrör så hon hade kunnat fått fukta sin torra strupe.

Att en så kort sjukhusvistelse kan beröra och uppröra mig så mycket.
Jag kan inte sluta tänka på Anna och Ulla...och Siv.
Vart är vi på väg?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 20 juli 2017 08:09


Långt mellan inläggen här ~ som alltid. Men nu drabbades jag helt plötsligt av en längtan efter att skriva av mig lite. Jag har sedan jag sist skrev hunnit arbetsträna på en strulig Korttidsavdelning och även avslutat arbetsträningen på egen begä...

Av Sara - 15 mars 2017 01:08


Allt är inte sockersött, fjäderlätt, rosenrött allt går inte som en dans idyllen brister någonstans allt är inte mys och pys gulle-dig och fredagsmys allt går inte som på räls nog händer det att tårar fälls bråk och tjafs och hårda ste...

Av Sara - 15 mars 2017 00:33


Hej hopp! Jag är värdelös på att uppdatera. Det händer ju just inget i mitt liv och jag har då inget att skriva och dela med mig av. Jag startade denna blogg som en liten dagbok för mig själv. Att skriva är terapi för mig och har alltid varit. I...

Av Sara - 29 december 2016 08:20


Ser mellan klädsnurrorna på Lindex, du möter min blick men vänder bort den lika snabbt igen. Du. Du som går där på andra sidan snurran med paljettblusar utan att säga hej. Du som visste allt om mig. Du som jag skrattade med när livet var som mör...

Av Sara - 29 december 2016 08:00

Nu är den äntligen över och det är ett helt år till nästa gång. Julen. De flesta gillar jul och längtar efter den. Själv känner jag bara ångest. Jag tycker julen är ett enda stort spektakel. Just denna känslan av att nu är det en "speciell da...

Presentation


En gråmulen dag i maj 2012 på Sahlgrenska förändrades mitt liv för alltid. Jag skriver här om min resa, mina tankar och upplevelser då och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards