Direktlänk till inlägg 26 januari 2016

Operationsdagen

Av Sara - 26 januari 2016 03:18

Kl 5.30 tänds samtliga lysrör i mitt rum och det stormar in två ur nattpersonalen. Dags för blodtryck och prover. En undersköterska klämmer på mina vener med sina iskalla händer och tar raskt några rör.
Jag känner doften av nybryggt kaffe i korridoren och det suger till i magen av hunger. Jag har fastat sedan kl 24 och skulle kunna ge vad som helst för lite frukost. Jag tar några klunkar vatten. Nu ska de bädda rent min säng och jag ska åter igen in i duschen och skrubba kroppen med den där desinficeringen och byta kläder igen. Jag upprepar rutinen och blir sedan tilldelad en skjorta med knyt bak och öppen rygg, samt de där sexiga jättetrosorna. Kan inte låta bli att tänka på hur många som haft dem innan. De frågar om jag vill premedicineras med något lugnande, men jag avböjer med rädsla för att må illa/ kräkas. Vill även vara klar och redig. Jag får underteckna ett papper där det står att jag ger mitt medgivande till att det tar min njure och att jag läst om komplikationerna.
Nu är det bråttom. De är väntar nere på operation. I sista sekund upptäcker de att jag har nagellack på tånaglarna. Kaos utbryter och ett sökande efter Aceton. Jag hade googlar detta innan och läst att på fötterna var ok, men inte på händerna. Detta var en sida från Transplantation i Malmö. De verkar ha olika rutiner/regler på olika sjukhus. Inte lätt att veta.
Aceton hittas ej, så de står och gnuggar på mig med bensin som man använder när man tar bort lim från plåster och förband. Funkar sådär.
Jag ser hur de rullar förbi P när på op och jag vinkar och ler. Jag ber dem ta med mina glasögon, då jag inte får ha linser heller.

Nere på operation står ett glatt gäng och väntar. Ser sköterskan jag träffar igår och hon lovar att ta hand om mig på bästa sätt när jag sover och säger att jag är i trygga händer. Jag reser mig själv och hoppar upp på operationsbordet. De klappar om mig och säger att jag är en stor hjälte. Jag får benvärmare och armvärmare och känner att det är varmt och skönt där jag ligger. Sköterskan från igår börjar sandpappra min panna för att sätta dit något (vet ännu idag inte vad det var och varför) De tar fram masken och säger åt mig att andas lugnt och att det kommer att lukta lite illa. Jag tar några andetag och det sista jag ser är hur den fina sköterskan från igår stryker mig över pannan och kinden. Godnatt!!

PS. Sista bilden innan op tog jag lite på skämt och skickade ett mms till D att jag älskade honom och för att han skulle se vad läcker jag var ?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 juli 2017 06:29


Den fruktansvärda magsmärtan var gallstenar. En gallblåsa fattigare vaknar jag upp till en ny dag på ett sjukhus i mellersta Sverige. Avdelning 15. Jag har under några dygn bevittnat saker jag hade önskat att jag både sluppit se och höra. Det...

Av Sara - 20 juli 2017 08:09


Långt mellan inläggen här ~ som alltid. Men nu drabbades jag helt plötsligt av en längtan efter att skriva av mig lite. Jag har sedan jag sist skrev hunnit arbetsträna på en strulig Korttidsavdelning och även avslutat arbetsträningen på egen begä...

Av Sara - 15 mars 2017 01:08


Allt är inte sockersött, fjäderlätt, rosenrött allt går inte som en dans idyllen brister någonstans allt är inte mys och pys gulle-dig och fredagsmys allt går inte som på räls nog händer det att tårar fälls bråk och tjafs och hårda ste...

Av Sara - 15 mars 2017 00:33


Hej hopp! Jag är värdelös på att uppdatera. Det händer ju just inget i mitt liv och jag har då inget att skriva och dela med mig av. Jag startade denna blogg som en liten dagbok för mig själv. Att skriva är terapi för mig och har alltid varit. I...

Av Sara - 29 december 2016 08:20


Ser mellan klädsnurrorna på Lindex, du möter min blick men vänder bort den lika snabbt igen. Du. Du som går där på andra sidan snurran med paljettblusar utan att säga hej. Du som visste allt om mig. Du som jag skrattade med när livet var som mör...

Presentation


En gråmulen dag i maj 2012 på Sahlgrenska förändrades mitt liv för alltid. Jag skriver här om min resa, mina tankar och upplevelser då och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards