Direktlänk till inlägg 25 januari 2016

Livet mittemellan

Av Sara - 25 januari 2016 18:05

En kall vinterdag ringer telefonen från "okänt nummer" Intuitivt vet jag bara att detta är samtalet vi väntat på i 1,5 år. Det ÄR det!!
Hjärtat slår som en hammare inuti mitt bröst och jag får inte fram ett ord.
Jag är nu godkänd på riktigt!!
Hon ber mig titta i min agenda och bestämma när det passar bäst för operationen, med tanke på jobb, familjesituation osv. Hon säger att jag får ångra mig ända fram tills det ögonblick jag ligger på operationsbordet. Det finns de som gjort det. Hon frågar om och hur vi löst hemsituationen. Om jag har några önskemål. Mitt enda önskemål är att få slippa dela rum med P, då jag tycker att hen är så upp och ner i humöret. Hon säger att hon förstår mig mycket väl och att hon känner till hans humör, då det inte finns någon på sjukhuset han inte varit i luven på. Dessutom gör medicinerna hen kommer att få att man kan drabbas av biverkningar som inte är så trevliga. Skönt att jag får bestämma lite. Jag är ju inte direkt van vid det under hela denna resa, utan har känt mig som en "nickedocka"

Hon frågar vidare vad jag bestämt mig för när det gäller operationsteknik. Det finns två metoder som utövas på Sahlgrenska, öppen operation eller laparoskopisk operation. Vid en öppen operation läggs ett vågrätt operationssnitt på buken ovanför naveln fram till vänster eller höger revbensbåge. Man tar ut njuren som sitter långt bak mot ryggen, utan att gå igenom bukhinnan. Denna teknik har använts sedan 70-talet.

Laparoskopisk operation har använts på Sahlgrenska sedan 1998. Det innebär att operationen genomförs med hjälp av ett laparoskop (rörkikare) Laparoskopet och övriga instrument förs in genom hud och underliggande vävnader. För detta görs tre titthål (2-3 cm långa) under vänster revbensbågen. Vidare görs ett 6 cm brett snitt vågrätt under naveln, där njuren tas ut. Den laparaskopiska bilden av operationsområdet syns på en tv-skärm. Av operationstekniska skäl fylls buken med gas. Det gör att smärtan efter en titthålsoperation ofta sitter i nacke och axlar mer än i själva operationssåret. Denna smärta försvinner efter något dygn.

Jag har funderat och läst på ALLT jag kommit över om detta. Först var jag fast besluten om att välja öppen operation. Det kändes tryggare med en teknik som utövats sedan 70-talet, än en som vara utövats sedan 1998.
Nackdelarna med den första "gamla" tekniken var att du upplever mer smärta, får ett långt operationsärr, konvalescensen blir längre. Fördelen är att du kan själv välja vilken njure du vill ge bort av höger och vänster.
Fördelarna med nya tekniken är att du får ett litet ärr innanför troskanten, samt tre små titthål. Smärtan sägs vara något lindrigare.

Efter långt övervägande bestämde jag mig för att välja den Laparoskopiska operationen. Den görs bara på vänster sida, så alltså är det vänster njure som jag kommer att donera. I mitt fall var njurarna rätt lika i storlek och båda med bra kapacitet. Den vänstra något bättre, så det blev ju till fördel för min kusin P.

Jag bestämde för att maj månad passade mig och min familj bra och fick ett datum i början av maj. Tanken med detta var att få vara sjukskriven över sommaren och spara min semester och ta ut den när jag var pigg.

Nu var bollen i rullning! Overkligt, pirrigt och skönt på samma gång.
Jag kunde inte sova på "naturlig väg" under denna tid, utan sov bara de nätter jag tog min insomningstablett. Inte bra, då risken för att bli beroende är jättestor. Ventilerade detta med min underbara doktor A, som sa att det är skadligare att snitta obefintlig sömn (för hjärtat och hjärnan) än att ta hjälp och sova på kemisk väg. Värre saker att bli beroende utav fanns, enligt honom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 26 juli 2017 06:29


Den fruktansvärda magsmärtan var gallstenar. En gallblåsa fattigare vaknar jag upp till en ny dag på ett sjukhus i mellersta Sverige. Avdelning 15. Jag har under några dygn bevittnat saker jag hade önskat att jag både sluppit se och höra. Det...

Av Sara - 20 juli 2017 08:09


Långt mellan inläggen här ~ som alltid. Men nu drabbades jag helt plötsligt av en längtan efter att skriva av mig lite. Jag har sedan jag sist skrev hunnit arbetsträna på en strulig Korttidsavdelning och även avslutat arbetsträningen på egen begä...

Av Sara - 15 mars 2017 01:08


Allt är inte sockersött, fjäderlätt, rosenrött allt går inte som en dans idyllen brister någonstans allt är inte mys och pys gulle-dig och fredagsmys allt går inte som på räls nog händer det att tårar fälls bråk och tjafs och hårda ste...

Av Sara - 15 mars 2017 00:33


Hej hopp! Jag är värdelös på att uppdatera. Det händer ju just inget i mitt liv och jag har då inget att skriva och dela med mig av. Jag startade denna blogg som en liten dagbok för mig själv. Att skriva är terapi för mig och har alltid varit. I...

Av Sara - 29 december 2016 08:20


Ser mellan klädsnurrorna på Lindex, du möter min blick men vänder bort den lika snabbt igen. Du. Du som går där på andra sidan snurran med paljettblusar utan att säga hej. Du som visste allt om mig. Du som jag skrattade med när livet var som mör...

Presentation


En gråmulen dag i maj 2012 på Sahlgrenska förändrades mitt liv för alltid. Jag skriver här om min resa, mina tankar och upplevelser då och nu.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25 26 27
28
29
30 31
<<<
Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards